Skal jeg opgive at dyrke spinat?

Sidste år fik jeg nogle »gode svar« på at undgå, at spinaten løber i stok – bl.a så i efteråret, så tidligt og så ikke for tæt.

Jeg lod en række selvsået spinat stå til overvintring, som også klarede den milde vinter fint – men den gik i stok allerede først i april, inden jeg fik den høstet.

Jeg såede en række sidst i marts og tyndede den ud til 10 cm mellem planterne – og den gik også i stok for en uge siden uden at have sat blade, der var værd at høste.

Så nu opgiver jeg at dyrke spinat med de sorter, vi har i dag.

Med venlig hilsen
Birger O. Holtse, juni 2014

Svar

Det er ikke altid så let at dyrke spinat, som man skulle tro. Og det vidner dine erfaringer om. Du har sået på de rigtige tidspunkter, men spinat kræver både fugtighed og en jord i god gødningstilstand, for at der udvikles store mængder blade. Og jeg vil tro, at det er her du skal finde årsagen til, at du ikke har fået en masse spinatblade. Men spinat er lidt lunefuld at dyrke. Nogen gange vil den bare ingen ting.

Jeg har også sået nogle rækker, som ikke er blevet til særlig mange planter og blade på grund af for tør jord – det tror jeg i hvert fald er årsagen. Til gengæld har jeg haft et meget stort udbytte af spinatblade på et bed, hvor jeg bredsåede i den milde uge midt i marts og dækkede bedet med fiberdug – mest for at naboernes katte ikke skulle bruge det som toilet. Det var på det tidspunkt det eneste virkelig lækre nykultiverede bed. Senere blev der plantet kål i ryddede huller i spinaten, inden den til sidst blev ryddet, da den gik i stok sidst i maj. Der blev til 10 portioner spinat til fryseren.

Spinat går i stok, hvis det er for tørt og for varmt, og det har det været i perioder her i foråret. Ikke perfekt vejr tll spinat som i et fugtigt og mere køligt forår. Og selv om spinat spirer, vokser planterne ikke, hvis der ikke er næring nok i jorden. Normalt går spinat i stok sidst i maj, så jo tidligere såning, jo større høst.

Min overvintrede spinat gik også tidligt i stok i år, jeg fik mindre høst af den end normalt. Har man et stykke fiberdug, så dæk det over i foråret – det gør en forskel med et lunere mikroklima, den kommer i gang tidligere med at sætte nye blade.

Mit bedste råd er at finde en frøhandel, hvor du kan købe 100 g spinat eller mere (ret billigt i store poser), og så bare så i flere omgange. Så er der altid noget, der lykkes. Og når frøene er mange og billige, så ærgrer man sig mindre over, at noget ikke lykkes. Selv om du ikke har fået så mange blade ud af det, så har rødderne givet en forbedret jordstruktur. Medania er en god gammel sort.

Jeg sår altid spinat som en ekstra afgrøde, f.eks. mellem kålrækker, mellem majs og inden bønner. Lykkes den er det en bonusafgrøde, bliver den ikke til noget, så har den givet lidt organisk materiale til jorden.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Skal jeg opgive at dyrke spinat?