Hvad kan jeg dyrke i en ny køkkenhave i græsplænen?

Hej,

Jeg vil gerne lave en ny køkkenhave i græsplænen. Jeg har vendt græsset, så rødderne ligger opad. Så skal rødderne gerne dø i løbet af ca. 6 måneder. Men hvordan kan jeg hurtigst muligt få et funktionelt bed?

Med venlig hilsen
Linda Nielsen, marts 2020

Svar

Kære Linda,

Når man lige har vendt græstørvene, kan jorden kun bearbejdes overfladisk, da græsrødderne binder jorden. De nedbrydes dog rimelig hurtigt.

I et nyvendt bed kan dyrkes alle afgrøder, som kan plantes ud eller som kun kræver bearbejdning i de øverste 5 cm af jorden. Det er oplagt at så frø, som skal i op til et par centimeters dybde som eksempelvis salat, spinat o.l.

Rødbeder har ikke som de andre rodfrugter rødder i jorden, og kan derfor sås i et bed med vendt græstørv. Det samme gælder radiser, majroer, knudekål og knoldfennikel, som også har knolde og roer helt eller delvis over jorden. Men man kan ikke dyrke rodfrugter med lange rødder, som kræver en løs og gennemarbejdet jorden i dybden, da rødderne ikke kan vokse uhindret nedad, før græstørvene er omsat.

Græsset vil forsøge at vokse, hvis der bare titter lidt frem, og det får sollys. Det er næsten umuligt at undgå, så derfor skal man i dyrkningen det første år også tage højde for, at det skal være muligt at komme til mellem planterne for at fjerne gengroet græs.

Det kan man gøre, hvis man planter større et-årige planter. Her kan man komme til at hakke eventuelle gengroninger af græs i mellem græstørvene væk.

Tidligere redaktør af Havenyt.dk Karna Maj har flere gange med gode resultater plantet i en vendt græsplæne – store planter som tomat, porrer, kål, majs og squash – ved at grave et hul i græstørven med spade eller plantskovl.

Du kan læse mere i Karna Majs artikel »Anlæg en køkkenhave i græsplænen« >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad kan jeg dyrke i en ny køkkenhave i græsplænen?