Hvad gør man ved spirede læggekartofler?

Hej!

Mine læggekartofler (som slet ikke skulle have været forspiret endnu), er spiret helt af sig selv – og desværre et mørkt sted, så de har fået lange, hvide spirer.

De har stået køligt, og tørt, men tilsyneladende ikke tilstrækkeligt?

Er der gode råd til, hvordan man opbevarer læggekartofler, så de ikke spirer inden tid?

Og hvad kan jeg gøre med dem nu, da de har fået lange sprøde spirer allerede, men egentlig først burde i jorden engang i april/maj?

Kh Matilde

Med venlig hilsen
Matilde Olsen, februar 2021

Svar

Kartofler begynder at spire på forskellige tidspunkter alt efter sorten. Hamlet og Anna Belle spirer tidligt, nogle gange allerede i februar, mens for eksempel Sava og Raja spirer senere. Den egenskab afhænger af sorten.

Når spirerne på kartofler er blevet for lange, har der været en ubalance i forholdet mellem lys og varme. Dine læggekartofler har stået mørkt, men tilsyneladende så varmt, at de er begyndt at spire. Har det været kombineret med en af de tidligt spirende sorter, kan spirerne have nået at blive ganske lange.

Du kan forsøge flere ting for at redde de spirede læggekartofler, men det afhænger lidt af, hvor lange spirerne er blevet.

Er spirerne ikke så lange, kan du lægge dem i en bakke i ét lag et køligt sted (14- 18 grader), hvor de får masser af lys og se, om de ikke udvikler farve. Grønne spirer er mere robuste end hvide spirer, så de kan godt lægges med forsigtighed senere på foråret.

Hvis læggekartoflerne på nuværende tidspunkt allerede har både lange og korte spirer, kan du overveje at brække de lange af og lade de korte udvikle sig på tilsvarende vis læggekartofler, der lægges til forspiring nu.

Er der kun lange spirer, og har du pladsen, kan du forsøge at plante læggekartoflerne i hver sin høje potte, hvor de lange spirer kan dækkes med jord. Lange spirer knækker let, når kartoflerne lægges, så det skal gøres med forsigtighed. Sker det alligevel, er erfaringerne dog, at der ofte kommer kartofler ud af det alligevel. De kommer bare noget senere, da de først skal sætte nye spirer, og udbyttet kan også blive lidt mindre.

Potterne skal stå lyst og køligt (men frostfrit), indtil de senere kan plantes ud. Har du et drivhus og holder foråret sig til den lune side, kan de komme derud senere på måneden, inden de kan plantes ud på friland under buer med dække i løbet af april.

For at holde sig godt hen over vinteren – uden at begynde at spire i utide – bør næste års læggekartofler opbevares tilsvarende spisekartofler – mørkt og køligt.

De skal ikke opbevares i lukkede kasser, hvor de kan begynde at rådne, men åbne sække eller kasser af for eksempel pap kan bruges. Har man ikke et tilstrækkeligt mørkt rum, kan man holde lyset ude ved at dække med et lystæt, diffusionsåbent materiale som eksempelvis fibertex.

Når du har egne læggekartofler fra til næste års dyrkning, så kan du eventuelt tage dem frem allerede tidligt i januar og lægge dem i bakker i et enkelt lag og placere dem et lyst og køligt sted, hvor de kan begynde forspiringen. Det giver længere spirer end, hvis du venter til sidst i februar, men det giver også mulighed for at følge spiringen og undgå de lange, hvide spirer.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad gør man ved spirede læggekartofler?