Hvornår klippes asparges ned?

Jeg har mange asparges (100 planter) og mange, der er 200 cm høje. Jeg binder op, men det er svært at styre de livlige planter.

Hvornår klippes toppen af? Og skal det gøres af flere omgange?

Hvor tidligt kan man starter med at lave nogle af bedene om til hvide asparges?

Med venlig hilsen
Britta Wahlberg, august 2021

Svar

Kære Britta,

Ja, aspargesplanter kan være svære at styre, og opbinding er nødvendig. Måske det vil hjælpe med en ekstra snor højere oppe på planterne?

Det er ikke en god idé at klippe dem ned allerede nu. Aspargesplanter skal have lov at visne naturligt ned for at samle nok kræfter til næste års produktion af asparges. Men i efteråret, når løvet på planterne er blevet gult og vissent, kan du skære dem alle ned til 5 cms højde.

Du kan også lade dem stå visne gennem vinteren. Det har den fordel, at du til foråret, hvor aspargesbedet skal luges, kan se, hvor planterne er, så du ikke gør skade på de nye skud. Samtidig med lugningen kan de visne toppe klippes af.

Dog skal det lige siges, at hvis der i sommerens løb har været sygdommen aspargesrust på skuddene, så skal toppen klippes af tidligt på efteråret og brændes for at undgå, at rustangreb overføres til næste år. Om sommeren kan man se angrebet som rustrøde pletter på toppen, der i løbet af efteråret udvikler sig til mørkere og sorte pletter.

Hvis du vil have hvide asparges, er metoden, at du i midten af april hypper en vold af sandet jord op over planterækken, så skuddene bleges. Volden skal være 30–35 cm høj og ved basis ca. 70 cm bred. De hvide asparges kræver med hypningen derfor mere plads end de grønne. Så det du kan gøre nu, er at gøre plads ved at fjerne nogle af de nuværende aspargesplanter, hvis de står for tæt.

Når sæsonen efter Sankt Hans er slut, jævnes jordvolden omkring de hvide asparges forsigtigt ud, og aspargesplanterne får lov til at vokse sig store og samle kræfter til næste års skud.

Udover hypningen er der ikke forskel på dyrkningen af grønne og hvide asparges. Grundreglen er, at begge skal passes, så de ikke mangler vand og næring. Det gøres bedst ved at tilføre bedet en god gang kompost først i maj, så der er rigelig med plantenæringsstoffer, når planterne skal sætte ny top efter Sankt Hans. Efter Sankt Hans giver man desuden bedet et godt lag jorddække. Asparges er en strandplante, og den trives derfor også godt med et lag tangdække.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Naturplanteskolen

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvornår klippes asparges ned?