Hvad kan jeg gøre ved mine nyspirede bønner, som har hullede og brune blade?

Mine bønner, som lige er kommet op med de første kimblade, er allerede hullede og brune i bladene. Hvad kan jeg gøre?

Med venlig hilsen
Helle Petersen, juni 2003

Svar

Hvis angrebet er slemt og planterne ikke vokser, kan du indtil Sankt Hans nå at så om, medmindre der er tale om klatrebønne.

Kan problemet være, at du har sået i køligt vejr og planterne har spiret og udviklet sig for langsomt? Angrebne planter kan afhængig af angrebstypen have svært ved at etablere sig. Der kan muligvis være tale om lupinflue eller agersnegl. Giver du de angrebne planter en kort chance, kan du sprøjte med malurt eller hvidløg, så bladene smager grimt samtidig med at de får jorddække og god vandforsyning. Så kan det være problemet løser sig.

Ved evt. omsåning kan det være en fordel at udbløde frøene natten over og skylle dem i kold kamillete inden de kommer i jorden. Jo hurtigere planterne spirer, jo bedre klarer de sig.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad kan jeg gøre ved mine nyspirede bønner, som har hullede og brune blade?