Kan man flytte en række asparges?

Jeg håber, I kan hjælpe mig med et problem. Jeg skal have flyttet en 5 år gammel række med grønne asparges. Er det tilrådeligt at flytte dem forår eller efterår?

Med venlig hilsen
Jan Andersen, september 2003

Svar

Spørgsmålet er rettere, om det er tilrådeligt overhovedet at flytte 5 år gamle asparges. Jeg vil ikke love dig, at planterne overlever, og hvis de overlever, hvordan de så har det.

Aspargesrødder er meget store, og de tåler ikke ret godt omplantning og slet ikke den mindste smule udtørring. Så læg dem straks efter opgravning over på f.eks. et gammelt fugtigt stykke stof og vikl det om rødderne, mens du transporterer planten hen til det nye sted. Sørg for at få så god en rodklump med som overhovedet muligt. Vær evt. to om opgaven og lemp rodklumpen forsigtigt over på et stykke kraftig plastik eller en sæk og bær den forsigtigt hen til plantestedet og lemp rodklumpen forsigtigt ned i plantehullet.

Hvis du under alle omstændigheder vil flytte dine asparges, så ville jeg gøre det i foråret lige nøjagtig på det tidspunkt, hvor det allerførste skud bryder gennem jorden – det er allersidst i april. Det er på det tidspunkt af året, hvor man normalt planter 1–2 års planter fra såbedet og ud på det blivende aspargesbed.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man flytte en række asparges?