Er porrer i blomst giftige?

Jeg læste Henrik Ahlmanns svar på spørgsmålet om, hvorfor porrer går i blomst. Han skriver også, at man udmærket kan spise dem.

I år plantede jeg nogle efterårsporrer. Ret mange er gået i blomst eller er på vej til det, så jeg først opdager det i køkkenet.

Det er klart, at når blomsterstænglen bliver hård, så kan man ikke spise den, men de unge, sprøde stængler så lækre ud, så jeg prøvede at bruge dem – med dårlig mave som resultat.

Jeg har prøvet at gentage det – i små mængder – igen med en mindre mavereaktion. Siden har jeg fjernet blomsterstænglen i midten, men brugt bladene omkring – i moderate mængder, og derfor ingen reaktion. Så jeg troede, at det var løsningen. Igår spiste jeg imidlertid en større portion blendet med jordskokker, og så var den der igen.

Så der må altså være et eller andet giftigt ved porrer, der er gået, eller på vej til at gå, i blomst. Mest i blomsterstænglen i midten, men nok også lidt i bladene tættest på blomsterstænglen.

Er det videnskabeligt undersøgt?

Med venlig hilsen
Clara Andersen, november 2003

Svar

Løgolie er ikke rubriceret som giftigt i egentlig forstand, men mennesker er forskellige og reagerer forskelligt på mængde og koncentration. Hvad der findes af undersøgelser af løgolier og allergiske reaktioner ved jeg ikke så meget om, men løg indeholder forbindelsen disulfid, der hos en række mennesker kan fremkalde en allergilignende reaktion eller overreaktion – alt efter symtomernes voldsomhed og styrke. Dette skyldes de svovlbindinger, der giver den skarpe løgsmag – iøvrigt de samme forbindelser, som kan give øget luftdannelse i tarmen ved indtag af større mængder. Det samme gør sig gældende ved indtag af flere kålarter, der også indeholder større mængder svovl. Jeg vil tro, at du er følsom overfor de stærkere koncentrationer af netop disulfid, der findes i blomsterne. Det benævnes vist inden for allergiområdet for svovlfølsomhed.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er porrer i blomst giftige?