Findes der noget, der hedder snitbønner, og kan man dyrke dem i Danmark?

Jeg har i en svensk madopskrift læst om »skärbönor« og »brytbönor«. Det sidste må jo være almindelige grønne havebønner, brydbønner; men hvad er det første? Findes der noget, der hedder snitbønner, og kan man dyrke dem i Danmark i almindelige køkkenhaver? Eller er det de flade, lysegrønne bønner, man nogle gange i butikkerne ser importeret? Jeg har på en svensk internetside fundet frem til, at begge de svenske bønnenavne tilhører familien Phaseolus vulgaris, men det må vel bare være bønnefamilien, så det siger vel ikke meget?

Med venlig hilsen
Tine Jørgensen, januar 2004

Svar

Du har ret i, at brytbönor er brydbønner og de almindelige grønne bønner. Skärbönor er snitbønner, som er flade og 1–1,5 cm brede, og de kan fint dyrkes i Danmark.

Snitbønner, Phaseolus vulgaris, sår man på friland sidst i maj til først i juni. Da de har lang udviklingstid, kan man overveje at lægge fiberdug over for at sikre en god fremspiring. Det giver et par grader varmere jord og forhindrer, at duer tømmer rækkerne for fremspirende bønner. Der findes få lave sorter i almindelig handel – de to grønbælgede ‘Nassau’ og ‘Admirez’.

Utroligt nok dyrkes der få snitbønner i Danmark. Det er ellers den mest brugte bønne i det tyrkiske køkken, og i Sydeuropa serveres den kogt bare med smør og salt. Den har så megen smag, at selv stuvede bønner kan blive en god oplevelse.

Det er sikkert importerede snitbønner, som du har set til salg.

Phaseolus vulgaris er havebønner og omfatter de almindelige grønne, gule og lilla bønner – både de lave og høje. De er sammen med pralbønner, hestebønner, limabønner, sojabønner og jordnødder medlemmer af bælgplantefamilien, Leguminosae.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Findes der noget, der hedder snitbønner, og kan man dyrke dem i Danmark?