Hvornår kan jeg flytte mine artiskokker?

Sidste år såede jeg artiskokker; de blev ikke rigtigt store, jeg tror ikke, de fik sol nok. Jeg var lige ved at hive dem op i efteråret, men dækkede dem alligevel lidt til, og nu er en del af dem så venlige, at de skyder igen.

Kan jeg flytte dem til et mere solfyldt sted her sidst i marts?

Med venlig hilsen
Lise Vesterskov, marts 2004

Svar

Åh nej, ikke endnu. Lige netop senvinteren er den aller farligste tid for artiskokker. Når de først er begyndt at skyde tåler de meget lidt frost. Dæk dem igen til med blade og håb på at mørket forsinker fremspiringen af nye blade. Flyt dem først, når jorden er blevet varm og de har mulighed for at få gang i rødderne på det nye sted. Det er sikkert i slutningen af april. Hvis du dækker med fiberdug efter plantning, og det ellers er et mildt forår så måske midt i april.

Med venlig hilsen
Winnie Poulsen
Væver

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvornår kan jeg flytte mine artiskokker?