Er det farligt at bruge grønne læggekartofler?

Jeg har en del kartofler som sommerens mange regnbyger har blotlagt med misfarvning til følge. Kan jeg gemme disse kartofler og bruge dem som læggekartofler til næste år? Vi må jo ikke spise dem, men må de bruges som læggekartofler. Misfarvningen forbliver vel i moderkartoflen og vandrer vel ikke ud i de nye kartofler.

Med venlig hilsen
Henrik Hopff, november 2004

Svar

Grønne kartofler er fine som læggekartofler. Faktisk lod man tidligere læggekartoflerne blive grønne, da de så holdt sig bedre.

Der er dog et men, når det drejer sig om de kartofler, som er blevet grønne, fordi de har ligget i jordoverfladen. De er med stor sandsynlighed inficeret med kartoffelskimmel, hvis der har været angreb heraf på jeres kartofler. Hvis dette er tilfældet, overføres smitten til næste års kartofler, og det kan oven i købet vise sig som meget tidlige skimmelangreb, måske allerede først i juni. Men hvis I ikke har haft kartoffelskimmel, så er de lige så gode som andre som læggekartofler.

I skal dog også være sikre på, at kartoffelplanterne har været sunde, store planter, der har givet et godt udbytte. Det er vigtigt, da I ellers kan få lagt kartofler, som er inficeret med virus. De kontrollerede læggekartofler er netop kontrolleret for virus ude i marken året før.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Er det farligt at bruge grønne læggekartofler?