Hvad er det for nogle svampe i vores kartoffelrække?

En dag kom der noget svampelignende noget frem i en af mine kartoffelrækker (billede 1). Dagen efter kom der ligesom noget rødlig saft, som så senere blev til en fastere masse (billede 2).

Fyrsvamp

Billede 1: Svampen den første dag. Foto: Per Gregersen

Fyrsvamp

Billede 2: Svampen den næste dag. Foto: Per Gregersen

Hvad kan dette være? Er det en svamp og er det giftigt? Skal jeg smide de underliggende kartofler ud?

Med venlig hilsen
Per Gregersen, august 2002

Svar

Så vidt det kan ses, må der være tale om en af de mange fyrsvampe, som nedbryder levende og dødt træstof. Hvis der er levende træer i nærheden, kan svampen sagtens spredes via mycelietråde under jorden, og hvis træerne har for dårlige vækstbetingelser, kan det godt tænkes, at svampen kan angribe ellers sunde træer. Når frugtlegemerne ses i et kartoffelbed, må det skyldes, at der er levende eller døde trærødder i eller under bedet. Svampene er ikke giftige, og kartoflerne kan spises uden betænkeligheder.

Sidste nyt – det er et slimdyr

Nu er en ekspert på lige netop det her kommet på banen – Christian Lange, Hussvamp-Laboratoriet. Han oplyser, at det ikke er en fyrsvamp, men et slimdyr. Læs hans kommentar nedenfor.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvad er det for nogle svampe i vores kartoffelrække?