Hvor tidligt blomstrer jordbær?

Godt nok går vi og brokker os over at foråret er koldt her i 2006, og at det lader vente på sig. Her på Sydhavsøerne (Falster) har vi endnu ikke for alvor mærket varmen, som jyderne var heldige at få her i den forgangne uge, men ikke desto mindre kunne jeg i går konstatere, at den første jordbærplante er sprunget ud i højbedet i køkkenhaven. Så tidligt har jeg alligevel aldrig før set blomstrende jordbær! Er det normalt?

Jorbærblomst

Jordbær i blomst 28. april 2006 i Lisa Hillekes have på Falster. Foto: Lisa Hilleke

Med venlig hilsen
Lisa Hilleke, maj 2006

Svar

I forhold til det sene forår i år, så er jeg ikke i tvivl om, at din jordbærplante er tidligt på den. Jeg bor også på Sydhavsøerne (Lolland) og har endnu ikke set nogen udsprungne blomster i jordbærbedene – og så vidt jeg kan se, så varer det måske en uge, inden de første blomster springer ud. Jeg kan i mit fotoarkiv se, at jeg den 1. maj 2002 har et billede af to udsprungne jordbærblomster. Men netop 2002 var et meget tidligt forår, hvor også pæretræerne var i blomst 1. maj. Ellers ser det ud fra mit fotoarkiv ud til at jordbærblomstringen, hvor blokkene er helt hvide af blomster, er omkring 20. maj. Og at det er samtidig med at æbletræerne blomstrer.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvor tidligt blomstrer jordbær?