Kan man spise modne bønnefrø?

Mine grønne bønner er blevet modne inden jeg fik dem plukket. Kan man spise dem stadigvæk (altså selve bønnefrøene)? Og hvordan gør man, for at de smager godt?

Med venlig hilsen
Gitte Tjørnehøj, september 2002

Svar

Du skriver ikke, om det drejer sig om store udviklede bønner, eller om de er tørrede. Hvis de er tørre, kan de bruge nøjagtig i retter som andre tørrede bønner, så her er det ikke svært at finde opskrifter. Hvis bønnerne er store og veludviklede, men stadig bløde, kan du bruge dem på samme måde, men da slipper du for udblødning og kogetiden er meget kortere.

Husk at bønner altid skal gennemkoges, da de indeholder giftstoffer, som kan give madforgiftninger. Disse stoffer nedbrydes af varme. Det gælder alle bønner af Phaseolus-familien, hvortil grønne bønner hører.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man spise modne bønnefrø?