Må træflis bruges i køkkenhaven?

Vi har lige fået fældet nogle træer, og der er blevet en del træflis. Må det bruges i køkkenhaven?

Med venlig hilsen
Connie Christensen, november 2010

Svar

Der er – med meget få undtagelser, der handler om giftmidler og alvorlige plantesygdomme – ikke noget, man ikke må i sin have.

Men spørgsmålet er vel også, om det er klogt at gøre det? Modsat en meget udbredt opfattelse er der dog ikke nogen sygdomsrisiko ved at bruge træflis, men der er et problem, og det drejer sig om den mængde biologisk brugbart kvælstof (populært: »kvælstofgødning«), som forbruges ved nedbrydning af træflis. Det drejer sig faktisk om så store mængder, at køkkenurterne kommer i alvorlig mangel på dette stof. Derfor trives de ikke, og fornøjelsen ved at høste dem bliver meget ringe.

Det bedste ville derfor være at sætte flisen op som en kompostbunke, tilsætte et kvælstofrigt produkt (lucernemel f.eks.) og noget kalk, dække det hele med et lag jord, og vente et par år, indtil flisen begynder at farves mørkebrun og bliver smuldrende. Så først kan man vide sig nogenlunde sikker på, at den ikke tager kvælstoffet fra planterne.

Hvis det ikke er realistisk, må man blande det kvælstofrige produkt med flisen, før den bliver lagt ud, og så i øvrigt holde øje med, om der opstår tegn på kvælstofmangel hos planterne (de tidligst dannede blade bliver gule og falder af). I så fald må der tilføres mere af det kvælstofrige, som derefter kultiveres ned i flisen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Må træflis bruges i køkkenhaven?