Kan bredbladet persille kommes i fryseren?

Jeg har utroligt meget flot bredbladet persille i haven og spekulerer over, om jeg kan fryse det, og så bruge det som grønt drys på kartoffelsalat og andre ting i løbet af vinteren. Jeg er selvfølgelig klar over, at det bliver slattent, men det kan vel bruges alligevel, og vitaminerne er vel ikke gået tabt – eller hvad mener du?

Med venlig hilsen
Lotte Molbech, oktober 2012

Svar

Bredbladet persille bliver som regel ødelagt at vinterens frost. Kruspersille står bedre imod vinterens klima og kan høstes både længere i efterår/vinter og tidligere i foråret.

Både bredbladet og kruspersille kan fryses. Du kan købe frossen persille i supermarkedet. Det bevarer vitaminerne udmærket, når bladene fryses hele.

Det bliver selvfølgelig ikke som nyplukket persille, men det kan fint bruges som drys og til at komme i retter er det også udmærket. Og så smager det af væsentlig mere end det, man kan købe i småpotter i vinterhalvåret – det ser ret vinterblegt ud og smager ikke af ret meget. Du kan både spare penge og få mere smag og sundhed ved at gemme al din persilleoverflod i fryseren.

Høst den bredbladene snarest, da kvaliteten hurtigt aftager. Skyl det og tag bladene af stilkene og frys det ned i passende portioner. For at det ikke skal fylde alt for meget, komprimerer jeg en håndfuld, lægger det på et stykke plastik og samler plaststykket stramt omkring persillen og lukker med en elastik. Det giver nærmest en persillekugle. Når jeg skal bruge det, skærer jeg det helt fint med en skarp kniv, lige når jeg har taget det op fra fryseren. Det er bedst at bruge det med det samme og lade det tø op i eller på retten.

Hvis du har meget dild, kan det også fryses med godt resultat, men her fryser jeg bladene i en stor pose, da det er let lige at tage så meget, som der skal bruges.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Søkjærgård Samsø

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Naturplanteskolen

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Kan bredbladet persille kommes i fryseren?