Findes sølvsalvie og kan man købe den?

I blomsterdekoratør Hanne Ploug’s bog »Pynt med årstidernes blomster« fra bogforlaget Klematis, som udkom foråret 2004 bruger hun meget sølvsalvie blade (Salvie sclarea tunis). Jeg har forsøgt at finde oplysninger i bøger og på nettet om denne plante, men forgæves. Er det overhovedet en plante som forhandles? Er det en plante, som kan trives i krukker mv. Jeg vil blive rigtig glad, hvis nogen kunne hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Marianne Jensen, marts 2005

Svar

Sølvsalvie er et selvopfundet dansk navn. Hvis der var en plante, som skulle hedde sølvsalvie, burde det være Salvia argentea, som hedder Silver Sage på engelsk.

Der findes mange sorter af arten Silver sclarea med det danske navn broget salvie, og ‘Tunis’ er tilsyneladende en sort af denne. Den er ikke almindelig i handlen i Danmark eller Holland, Tyskland og England. Måske er det et forkert navn som bruges. Der er meget rod i sortsnavne af Salvia.

Hvis du vil være sikker på at få den plante som beskrives, må du kontakte Hanne Ploug.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Findes sølvsalvie og kan man købe den?