Hvorfor kan rosmarin først sættes ud i maj?

I Havenyt nr. 16 hedder det: »Rosmarin, ananassalvie og citronverbena skal foreløbig blive i drivhuset, indtil varmen kommer i maj måned. De tåler ikke nattefrost…«

Det er da en sandhed med modifikationer. Den her under har da klaret adskillige vintre ganske vist med læ for norden- og østenvinde, men dog med sin del af frosten. Laurbærbusken har klaret 3–4 vintre.

Rosmarin

Rosmarinen og laurbærbusken har overvintret flere år på dette beskyttede sted. Foto: Laurids Larsen

Med venlig hilsen
Laurids Larsen, april 2006

Svar

Du har ret i, at rosmarin og laurbærbusk kan tåle nogen frost. Det kræver dog, at de står i læ, som dine gør, og at jorden er til den tørre side om vinteren. De tåler under ingen omstændigheder at stå med rødderne i vand i vinterhalvåret.

Men det er kun de steder, hvor det danske klima er mildt, at man skal forsøge sig. Og så er der altid en risiko. Jeg har her på Vestlolland set en meget flot rosmarinbusk, som var en meter høj, og som havde klaret at overvintre på friland på et lidt beskyttet sted i 7 år. Og så frøs den væk den 8. vinter.

Når jeg anbefaler, at man ikke sætter rosmarin ud før i maj, så hænger det også sammen med, at den kommer fra vinteropbevaring, og så kan det være en særdeles barsk overgang at blive sat ud i en kold aprilblæst og måske med nattefrost. Jeg har jo et vist ansvar for mine anbefalinger går godt i hele Danmark. Ananassalvie og citronverbena tåler ikke nattefrost.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Urteskolen.com

At dyrke spirer, er ved at blive et hit.

Frøsnapperen

Mange slags frø til lækre krydderurter

Staudemarken

Krydderurterne plantes også i staudebed.

Gartneri Toftegaard

Over 200 forskellige sorter krydderurter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Krydderurter > Hvorfor kan rosmarin først sættes ud i maj?