Hvorfor falder der blade af min engletrompet?

Jeg har haft engletrompeter i flere år. For nuværende har jeg 5. De bliver skåret ned og sat i kælderen om efteråret og taget op i lyset indendørs i april, inden de skal sættes ud i maj måned. Men i år er der et problem. Bladene bøjer sig sammen på langs fra midterribben for til sidst at falde af.

Hvad kan det skyldes? Der er ikke larver eller andet utøj på bladene. Kan det være for meget eller for lidt vand – for meget eller for lidt gødning? Eller blot det at de ikke kan lide at stå indendørs?

Jeg vil blive glad for et svar, da jeg meget gerne vil have nogle sunde planter.

Med venlig hilsen
Birgit Holst, april 2008

Svar

Hvis der ikke er bladlus på bladene, så er det sandsynligvis lysmangel. Hvis du har muligheden for at placere planten så lyst som muligt, indtil du kan sætte den ud i din have, så bliver de nye blade kraftigere og sundere. Helt flotte bliver de, når planten kommer ud i haven, hvor sollys og gødning vil give den store og kraftige blade på ny.

Med venlig hilsen
Tonny Surrow-Hansen
Brugmansia Danmark

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor falder der blade af min engletrompet?