Hvad er det for en svampesygdom på vores agurkplante?

Vores drivhusagurker er angrebet af en sygdom, som bedst beskrives som en art hvidt skum med råd. Angrebet sker typisk i planternes forgreninger, og forårsager nedvisning af de angrebne stængler.

Første plante blev angrebet i juni og det har fortsat hen over sommeren. Planterne står i et 1 m dybt bed med havejord og kompost. Planterne er ikke gødet over sommeren, da komposten er næringsberiget.

Hvad mon det er, og hvordan kan det forebygges og behandles?

Svampeangreb på agurk

Angrebet sker typisk i forgreninger på planten og er en slags hvid skum med råd. Foto: Karin Jensen

Med venlig hilsen
Torben Overgaard og Karin Jensen, august 2008

Svar

Desværre ligner angrebet ikke noget, jeg kender til, eller som jeg kan finde en diagnose på. Når det er sagt, vil jeg gerne tilføje, at både billedet og beskrivelsen tyder på et angreb af én eller anden skimmelsvamp.

Dertil kommer forklaringen om den 1 m dybe, næringsrige jord, som uden tvivl fremkalder en meget kraftig vækst i planten. Netop sådan en kraftig, urteagtig vækst giver let adgang for svampe gennem den tynde overhud.

Mit råd må derfor være, at man bør gøre to ting:

  1. Luft grundigt ud i huset, hver gang temperaturen tillader det. Det nedsætter luftfugtigheden og dermed svampens muligheder for at etablere og udvikle sig.
  2. Undgå for fremtiden at bruge jord, hvis næringsindhold er for højt, men vent i stedet indtil de ældste blade viser en svag gulnen som tegn på kvælstofmangel, og tilfør så en topdressing bestående af kompost med et behersket tilskud af en organisk gødning: møg, champignonmuld eller én af de mange pillerede gødninger (tørret komøg eller tørret hønsemøg).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad er det for en svampesygdom på vores agurkplante?