Kan man forhindre rustangreb som skyldes enebær?

Jeg har hørt og læst et sted, at planter kan få såkaldt rust, hvis man har enebær i haven. Stemmer det og hvad kan der i så fald gøres ved det?

Kan man læse om det i noget faglitteratur.?

Har kigget jeres sider gennem, men kan ikke finde lige noget om det.

Med venlig hilsen
Lis Wenneberg Boriths, oktober 2011

Svar

Det du har hørt med enebær og rust gælder kun for pærerust, hvor rusten viser sig som orange pletter på pæreblade i sommerhalvåret. Her er enebær vintervært for svampen.

Det er ikke alle arter af ene, som er gode vinterværter for pærerust. Bedst er kinesisk ene, Juniperus chinensis, som der kan være grund til ikke at plante i sin have, hvis man også gerne vil kunne dyrke pærer uden orange pletter på pærebladene. Andre arter af ene, som også kan være værter er Sevenbom, Juniperus sabina og Blyantene, Juniperus virginiana. Jo tættere de vokser på dine pæretræer, jo større er selvfølgelig risikoen, men smitten kan spredes op til flere kilometer. Du har derfor kun mulighed for at begrænse angrebet ved ikke at have disse ener i din egen have. Men hvis de er i nabohaverne eller dit lokalområde, så slipper du antagelig ikke for angreb. Heldigvis ødelægger rustangreb ikke pæretræerne, og det er ikke hvert år, at angrebet er lige udbredt. De år, hvor det er værst med tidligt bladfald til følge, kan det selvfølgelig svække dine træer lidt, men det er ofte andre sygdomme, som tager livet af pæretræer, bl.a. skurv. Selv efter et år med massivt angreb kan der de kommende år være meget minimalt angreb.

Læs mere i artiklen Pærerust

Mange andre planter angribes af rust, og nogle af dem har også vinterværter, mens andre ikke har. Her overvintrer rustsvampens sporer på planteaffald. Det gælder f.eks. rust på porrer og brombær, hvor man kan minimere angrebet ved at indsamle og fjerne de angrebne blade.

Læs mere i artiklen Rustsvampe

Hvis du vil læse mere om pærerust, kan du søge på det videnskabelige navn: Gymnosporangium sabinae. Ved at gøre det, får du søgeresultater på et mere videnskabeligt niveau. Det samme opnår du i øvrigt, når du søger på en plantes botaniske navn.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Kan man forhindre rustangreb som skyldes enebær?