Hvad skyldes de røde bulede pletter på pærebladene?

Jeg er netop flyttet i en ny lejlighed, med en skøn, lille have til. Dog har jeg opdaget et problem på det ene af de to frugttræer, jeg har i haven, og desværre kunne det åbne debatforum ikke give mig de svar, jeg søgte, og de foreslog, jeg spurgte jer.

For at starte fra en ende af: Jeg har haft problemer med at bestemme præcis hvilket slags træ det er, men i det åbne debatforum fortalte de mig, det højst sandsynligt var et pæretræ.

Problemet er der er kommet røde pletter på bladene, som ser ud til at sprede sig. Når bladene er blevet helt røde, krummer de sig sammen. Blomsterknopperne bliver også ramt – faktisk alt der er grønt på træet. Blade, blomster. Der er ingen rødlige pletter på barken eller rødlige gevækster, kun de røde pletter.

Jeg har ikke selv kunnet finde ud af, hvad det er. Ud over at finde ud af hvad det er, er jeg interesseret i at vide, om det overhovedet er skadeligt og/eller om, man kan komme af med det.

Her er en hel række billeder af træ, frugter og de angrebne blade

På forhånd tak.

pærebladgalmide

Træet med alle problemerne Foto: Anne Hvidkjær

pærebladgalmide

Frugterne, som skulle være pære. Foto: Anne Hvidkjær

pærebladgalmide

Undersiden af et angrebet blad. Foto: Anne Hvidkjær

pærebladgalmide

Oversiden af et af de angrebne blade Foto: Anne Hvidkjær

pærebladgalmide

Bladene med de røde pletter. Foto: Anne Hvidkjær

Med venlig hilsen
Anne Hvidkjær, maj 2015

Svar

Der er næsten 100% sikkert tale om pærebladgalmider, der er udbredt over hele verden. Normalt betragtes den som uden betydning for udbyttet. Der skal et meget voldsomt angreb til, for at det påvirker udbyttet.

Miderne, der kun er 0,2 mm, overvintrer i grupper ved knoppernes fæstepunkt, så de er klar til at flytte ud i de nye blade næste forår. Miderne tåler ikke udtørring. De er derfor meget udsatte, når de skal flytte plads om foråret. Vejret er derfor af stor betydning for et angrebs omfang ligesom kronens tæthed. En udtynding af grenene, så der kan komme godt med lys og luft ind i kronen er med til at mindske evt. angreb. Det kølige og fugtige forår, vi har oplevet i år, har derfor været ideelt for de små mider, da de skulle videre i livet for at leve deres beskyttede tilværelse i bladene.

For at mindske næste års angreb kan angrebne blade plukkes af og bortskaffes.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad skyldes de røde bulede pletter på pærebladene?