Det gamle kastanjetræ mistrives – skal det fældes?

Mit ca. 100 år gamle kastanjetræ har været ramt af insekter, som så mange andre.

I år er hænger bladene helt slapt og »lysene« er små og næsten ikke udsprunget. Hvad skyldes det, og må jeg desværre se mig nødsaget til at få det fældet.

Det andet kastanjetræ, jeg har, ser sundt ud. Det er nok yngre, men jeg kender ikke alderen.

Med venlig hilsen
Lene Klokker, maj 2013

Svar

Der er to alvorlige skadegørere på færde i disse år. Dels er der en minérlarve, som æder bladene indefra, og dels er der en bakteriesygdom, som angriber træets forsyningsveje. Efter din beskrivelse må dit træ være angrebet af bakterien. Der er ikke anden udvej end at fælde det syge træ, især fordi det kan smitte det endnu sunde.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Det gamle kastanjetræ mistrives – skal det fældes?