Hvad fejler mahoniebuskens blade?

To buske af Mahonie aquifolium, købt på planteskole og plantet i 2011, placeret ved en nordgavl med eftermiddags- og aftensol, har fået pletter på bladene. Pletterne er uregelmæssigt placerede og har stort set samme størrelse, ca. 2–3 mm. De er rødlige med et lysere plet indeni. De buler både lidt op og lidt ned på bladenes overflade og der er mange af dem på hvert blad.

Ikke alle bladene er angrebet, og angrebet ser ud til at være godt spredt på buskene. De er ca. 50 cm høje, står i god jord og får tilført vand og gødning, hvis der er længevarende tørke.

Hvad fejler planterne, og hvad kan jeg gøre ved det?

Venlig hilsen Jo Christoffersen

Med venlig hilsen
Jo Christoffersen, juni 2013

Svar

De små pletter skyldes en rustsvamp, som tidligere var meget mere almindelig. De nye sorter, f.eks. ‘Apollo’ og ‘Smaragd’ er i høj grad modstandsdygtige, mens frøformerede planter kan være stærkt modtagelige. Det bedste vil sikkert være at erstatte de angrebne planter med et par nye blandt de navngivne sorter.

Du kan læse mere om rustsvampe i artiklen: Rustsvampe

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad fejler mahoniebuskens blade?