Hvad gør vi ved en syg ligusterhæk?

Hej eksperter,

Vores ligusterhæk opfører sig nu 2 år i træk underligt og begynder at tabe bladene allerede her i august.

Hækken er ca 20 år gammel og 180 cm høj.

Vi har givet hækgødning jævnlig og i tørkeperioder har vi vandet.

Vi har tænkt på, om rødderne nogle steder er blevet for synlige, og vi måske bør dække med en omgang nyt jord med god næring.

Med venlig hilsen
Annette Vang Clausen, august 2021

Svar

Kære Anette,

I kan godt have ret i, at rødderne er en del af problemet. Ligger mange af dem over jordniveau, kan de ikke suge vandet ordentligt, ligesom de er mere udsatte for skader som følge af dyregnav. I kan godt tilføre ny jord nu, der vil dække rødderne, men det behøver ikke være med specielt god næring. Det vil blot få hækken til at vokse på et tidspunkt af året, hvor nye skud ikke kan nå at eftermodne til at klare den kommende vinterperiode.

Til april kan I topdresse jorden under hækken med lige dele filtergrus og champignonkompost eller anden velomsat kompost i et 2 cm tykt lag.

I det hele taget er det vigtigt at have godt styr på næringstilførslen. Ren gødning på blotlagte rødder kan også have givet skader, og for meget gødning gør planterne svækkede og mere modtagelige for angreb af skadedyr og sygdomme.

Det gælder også ligusterbladpletsvamp, der ses som mørke pletter på ligusterhækkens blade, der falder af i utide på grund af angrebet. Tilsvarende jeres hæk. Svampesporerne er i luften det meste af året, men angreb ses overvejende fra sidst på sommeren. Svampesporerne angriber især i fugtigt vejr og især svækkede planter.

Sygdommen er almindelig og sjældent dødelig for planterne. Svampen overvintrer i de nedfaldne blade, så vil man mindske angrebet, kan man fjerne dem.

Er hækken meget tæt, kan man klippe den ind og tynde ud i den. En mere drastisk men effektiv løsning er at klippe hele hækken hårdt ned til 15–20 cm højde, så den sætter nye skud og får mere lys og luft ind i planten, hvilket forringer forholdene for svampesygdommens tilstedeværelse.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad gør vi ved en syg ligusterhæk?