Hvorfor visner vores persille?

Vores persille bliver gult og vil ikke rigtig vokse, uanset om det er udplantet, eller det er sået på stedet. Jorden er en blanding af spagnum og almindelig havejord

Med venlig hilsen
Jan Schlebaum, juni 2002

Svar

Det kan være bladplet. Hvis dette er tilfældet, er der på bladene små lysebrune pletter med svage sorte pletter. Efterhånden visner bladene. Det kan minde om svidning af bladene med kemiske midler. Det optræder som regel, hvis persillen står meget tæt.

Fjern persillen og prøv at så en ny række et godt stykke væk og tynd den til 8–10 cm afstand mellem planterne. Der er ingen grund til at blande spagnum i jorden til persille. Hvis det er spagnum, som ikke er tilsat kalk, får jorden en al for lav pH-værdi til grønsager, og så kan det være en medvirkende årsag til, at persillen ikke trives.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor visner vores persille?