Hvorfor har mine syrener visne pletter på bladene?

Jeg var på besøg i Hørsholm Planteskole medbringende en gren fra en af mine syrener, som er plantet i efteråret 2004. Desværre kunne gartneren ikke stille diagnosen på den skade, som har ramt begge mine syrener, som er placeret i havens vest-sydvesthjørne. Planten er i god groning, men se lige her på dette billede:

Magnesiummangel

Magnesiummangel. Foto: Jørgen R. Kondrup

Med venlig hilsen
Jørgen R. Kondrup, september 2005

Svar

Det er dejligt, når spørgerne sender et billede med, og her er svaret meget let, når man ser billedet: Syrenerne lider af magnesiummangel. Det er meget karakteristisk, at de visne pletter er samlet mellem bladribberne.

Kuren består selvfølgelig i at tilføre planterne noget magnesium, og det er også let nok, for man kan købe det hurtigt virkende bittersalt, eller man kan vælge det mere langsomt virkende kieserit. Det besværlige ligger i, at kunstig tilførsel af ekstra magnesium kan udløse en kaliummangel hos planterne. Derfor vil den bedste metode sikkert være at tilføre et lag på 2–3 cm tykkelse af den bedste kompost, haven kan levere.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor har mine syrener visne pletter på bladene?