Hvad skyldes sorte pletter på en ligusterhæk?

På min ligusterhæk er der en del sorte pletter, ligesom der er hakker på nogle af bladene, som om der er spist af disse. Jeg kan ikke umiddelbart se skadedyr på bladene. Hvad kan dette være og hvordan behandles disse, da det ser ud som om hækken går ud på de angrebne steder?

Med venlig hilsen
Erik Skaaning, august 2002

Svar

Uden at have set skaderne kan jeg ikke svare præcist, men der er næppe tvivl om, at de skyldes bladpletsvampe. Smitten findes stort set altid i luften, men kun de særligt svækkede planter bukker under. Her kunne man måske gætte på, at bladene er usædvanligt skrøbelige på grund af lidt rigelig kvælstofgødskning?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad skyldes sorte pletter på en ligusterhæk?