Hvorfor bliver mine hasselnødder brune og falder af?

Alle mine flotte nødder i mange store klaser, blev pludselig udtørret og brune (rådnede). Sikke en skuffelse, jeg elsker de friske nødder, hvert år. Hvad er der sket?

Med venlig hilsen
Grete Bergendorff Steen, september 2006

Svar

Hasselbuskene lider frygteligt under moniliasvampen i denne sæson. Det er derfor nødderne faldt af midt på sommeren. Vi kan kun håbe på bedre betingelser næste år – det svinger meget.

Læs mere om Gul monilia, som er en meget meget almindelig svampesygdom på æble, blomme, sødkirsebær og fersken, mens de øvrige kernefrugter og stenfrugter samt hassel angribes sjældnere.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvorfor bliver mine hasselnødder brune og falder af?