Hvad skyldes de hvide pletter på træstammer og grene?

Der er store hvide pletter på stamme og grene på mine æbletræer, og enkelte steder er der bommuldslignende klatter. Hvad skyldes disse. Se fotos nedenfor.

Hvide pletter

Hvide pletter på en af stammerne. Foto: Freddy Rathcke

Hvide pletter

En af de hvide pletter. Foto: Freddy Rathcke

bommuldslignende klatter

Enkelte steder er der bommuldslignende klatter. Foto: Freddy Rathcke

Med venlig hilsen
Freddy Rathcke, juni 2007

Svar

Det, man ser her, er en svamp, som lever af de grønalger, der ofte beklæder barken på især løvtræer. Svampen er harmløs for træet, men en frygtelig parasit for algerne. Ofte vil man se pletterne brede sig ringformet udad – ganske som hekseringe og ringorm i jagten på nye fødeemner.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad skyldes de hvide pletter på træstammer og grene?