Kan jeg få mine roser til at blomstre i slutningen af maj?

Jeg skal giftes d. 24 maj 2003, og skal have en bryllup med lyserøde roser. Jeg har en del lyserøde roser i haven, men kan jeg være sikker på at de blomstre på dette tidspunkt?

Med venlig hilsen
Pernille Hansen, oktober 2002

Svar

Nej, jeg vil tro det er for tidligt, at bruge roserne fra egen have. Normalt blomstrer roser tidligst fra juni, og for mange sorters vedkommende fra sidst i juni/først i juli. Knopperne dannes på samme års skud. Om du kan drive dem frem tvivler jeg på, der kan sagtens være kolde perioder i løbet af maj måned, og forårstemperaturerne skifter meget fra sæson til sæson. For tidlig vækst kombineret med sen nattefrost kan sætte planterne helt tilbage og svække dem kraftigt. På den anden side, kan det afhængig af sorten måske lykkes i et opvarmet drivhus, men det tør jeg ikke løbe helt an på.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jeg få mine roser til at blomstre i slutningen af maj?