Er mine høstanemoner gået ud?

Sidste år har jeg i et solfyldt bed plantet hvide og rosa høstanemoner. Det ser desværre ikke ud til, at de kommer i år. Er de gået ud eller er det blot for tidligt? Jeg har til min skræk læst at anemonerne burde være vinterdækket! Hvis de er gået ud, hvornår bør jeg da plante nye?

Med venlig hilsen
Lisa Nielsen, marts 2002

Svar

Jeg tror ikke de er gået ud, de skyder bare ret sent. Så pas på med hakkejernet, indtil du kan se dem. Jeg mener ikke det er nødvendigt direkte at vinterdække dem, når de først har etableret sig. Men det er rigtigt, at der i litteraturen anbefales, at jorden skal dækkes med et lag kompost om efteråret. Jeg bor i den milde del af Danmark og har aldrig set høstanemoner blive jorddækket. Mine overlever fint uden.

Hvis de ikke kommer og du skal plante nye, så er begyndelsen af maj måned et godt tidspunkt at plante efterårsblomtrende stauder i.

Du har sikkert plantet dem i fuld sol for at give dem så gode vækstbetingelser som muligt. Men faktisk foretrækker de et lyst eller letskygget voksested uden direkte sol.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er mine høstanemoner gået ud?