Hvordan passes klatreplanterne Lonicera, Parthenocissus og Falopia?

Hej! Kan I være behjælpelig med nogle pasningsvejledninger på flg. klatreplanter; Lonicera, Parthenocissus og Falopia aubertii?

Med venlig hilsen
Lone Sørensen, januar 2003

Svar

Skovplanten kaprifol, Lonicera sp., findes i mange varianter. De beskæres om foråret efter behov og er ret lette at dyrke. De trives i mange forskellige slags jord, dog bør stærkt leret jord tilføres grus eller sand og evt. lidt jordbrugskalk. På lette jorde forbedres med kompost og brunt jorddække. Ad åre kan kaprifol blive lidt tynde forneden, så det er en god idé at plante lidt bunddække af lavere buske, hvis ikke de klatrer i anden vegetation.

Rådhusvin og vildvin hedder begge Parthenocissus og stammer oprindelig fra nordamerika. De stiller ikke mange krav til voksestedet, ud over gode flader at vokse på samt adgang til vand og næring. Planterne trives i både sol og halvskygge. Rådhusvin Parthenocissus tricuspidata, kan blive enddog meget høj (20+ m) og besidder stor vækstkraft. Den bør holdes godt i ave med beskæringsværktøjet. Vildvinen Parthenocissus inserta, bliver ikke så høj og klatrer ikke højere end tråd eller hegn. Beskæring kan ske dels efter behov i løbet af sommeren, dels i februar–marts.

Sølvregn eller arkitektens trøst, Falopia baldschuanica, er som rådhusvinen meget kraftig. Den elsker sol og stiller ikke store krav til voksestedet, men foretrækker dog en god, veldrænet havejord med lidt læ. Sølvregn kan beskæres efter behov for at begrænse væksten, tidspunktet er ikke så vigtigt, gode tidspunkter er efter behov forår og sommer.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan passes klatreplanterne Lonicera, Parthenocissus og Falopia?