Bør rosen graves op for at få podestedet under jorden?

Jeg har en rose fra foråret, som jeg åbenbart ikke har plantet godt nok, da den nu står med podestedet et par centimeter over jorden.

Skal jeg grave den op i oktober/november og plante den dybere el. kan det nøjes med at blive dækket godt til.

Med venlig hilsen
Lars Peter Pedersen, august 2012

Svar

Roser skal plantes, så podestedet er ca. 5 cm under jordoverfladen. Det skal de, fordi grundstammen ellers kan gå i gang med at sætte sine egne skud, som derefter kan lukke af for det lys, de ædle grene skulle bruge. Det er lysadgang, som udløser grundstammens trang til at sætte nye skud, og derfor nytter det ikke at »dække godt til« omkring podestedet. Det skal simpelthen sænkes så dybt ned, at intet lys når det.

Samtidig opnår man at have ca. 5 cm skudlængde af den ædle del med en hel del sovende øjne, som kan aktiveres, hvis plantens grene skulle fryse ned i løbet af vinteren.

Så det er nok bedst at få gravet rosen op og sænket den ned i god dybde!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Bør rosen graves op for at få podestedet under jorden?