Hvordan laver jeg en blomstermark?

Vi har ca 1,5 ha. mark, som bare skal stå brak de næste par år, da vi renoverer vores stuehus. Vi vil dog gerne så nogle vilde blomster/grøftekantsblomster. Det ser jo så flot ud, og ses så få steder. Jorden er ler jord, men skulle være mægtig god. Marken har stået brak de sidste 8 år, og der har været mange store tidsler, som blev slået af sidste efterår. Men hvad skal vi så? Og hvor får man fat på så store mængder blomsterfrø? Og hvor meget skal vi bruge?

Med venlig hilsen
Marianne Christensen, april 2002

Svar

For at tage det sidste først: frøene kan fås hos de fleste, som handler med havefrø. Prodana og Nykilde er to gode muligheder. De kan også oplyse om frømængder, men bliv ikke overrasket over prisen. Det er nemlig meget pebret at så store arealer til med disse smukke urter. En lille fidus er at købe hørfrø (de fås i store kiloposer hos helsekostforretningerne til små penge), som man kan drøje det dyre frø med.

Hvad det så i øvrigt skal være for nogle arter må afhænge af, hvor længe blomsterne skal stå der. Hvis det i virkeligheden bare er to vintre og en sommer, så skal det være f.eks. honningurt, gul lupin, hør, valmue, kornblomst og boghvede. Hvis det er to somre og en vinter, så skal det derimod være f.eks. kællingetand, blodkløver, rundbælg, hvid stenkløver, margerit, knopurt, trævlekrone og cikorie.

Men lad endelig være med at købe blomsterengblandinger med et indhold af plænegræs. Det opfører sig ganske som senegræs under de utæmmede forhold mellem blomsterne – til stort besvær senere, når haven skal anlægges!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan laver jeg en blomstermark?