Findes der en lavendelsort som er særlig god ved frøformering?

Jeg vil gerne have lavendler langs en 10 meter lang sydvendt stald – hvilken sort lavendler skal jeg bruge? Findes der en sort som er særlig god ved frøformering?

Med venlig hilsen
Pia Eriksen, marts 2003

Svar

Der findes kun en art af lavendler, som er helt hårdfør i Danmark. Den hedder Lavandula angustifolia. Der er lavet en del sorter af denne art og alle kan bruges der hvor du vil plante. Hvis du vil frøformere, får du ikke en sort, men derimod varierede planter. Sorter af lavendel er stiklingdeformeret. Så hvis du kan lide, at der er lidt farveforskel, og at væksten svinger en
smule, så kan du tage frø af alle Lavandula angustifolia.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Findes der en lavendelsort som er særlig god ved frøformering?