Hvornår kan jeg gå i gang med at flytte mine stauder?

Hvornår kan jeg gå igang med, at grave mine stauder op og plante om. Jeg vil jo gerne nu, hvor jeg kan se højden på planterne.

Vi skal have flyttet lidt rundt på høje og lave.

Med venlig hilsen
Niels Hagstrup, august 2014

Svar

September er plantemåned for de forårs- og sommerblomstrende, mens det er bedst at plante de efterårsblomstrende om i april–maj.

I september begynder dagene at blive kortere, og især falder der dug om natten, samtidig med at jorden stadig er lun, så planterne hurtigt danner nye rødder efter deling og omplantningen.

Om man skal starte omplantningen allerede i starten af september må bero på en helt aktuel vurdering af vejrudsigten for de næste to uger, og lige nu ændrer de vejrudsigten hele tiden. Er der udsigt til lun og varmt vejr med masser af sol, så taler det for at vente lidt endnu. Det er bedst at plante om med udsigt til en periode med overskyet vejr og måske lidt regn.

Jorden skal selvfølgelig være godt fugtig, også nedad, da rødderne gerne skal søge dernedad. Det er den nogle steder, hvor der er kommet masser af regn, andre steder er jorden 30 cm nede helt tør endnu efter den tørre sommer. Men det kan jo klares med et par timers vanding.

Efter omplaningen skal staudebedet selvfølgelig holdes fugtig, og kommer der dage med virkelig megen sol, så man begynder at blive bekymret for planternes overlevelse, så overdæk med skyggenet eller et par lag fiberdug.

Den tørre sommer har betydet, at nogle stauder har lidt en hel del skade, og hvis de stadig ser meget medtagne ud, så skal man måske overveje at vente til næste år. Med mindre at deres tilstand skyldes, at de er placeret forkert i for megen sol og skal flyttes til et mere skyggefuldt sted. I så fald er det bare med at få det gjort – ellers kan det være samme elendighed næste år. De fleste stauder er hårdføre og tåler omplantning fint.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvornår kan jeg gå i gang med at flytte mine stauder?