Hvilken jord foretrækker agaver?

Jeg har arvet nogle store gamle agaver på ca. 1–1,3 meter i diameter. Jeg vil gerne potte dem om i nye større krukker. Hvilken jordblanding skal jeg bruge og er der særlige hensyn at tage?

Med venlig hilsen
Lisbeth Hemmingsen, april 2003

Svar

Agaver foretrækker veldrænet jord, med lavt humusindhold. Bland f.eks. havejord med lige dele grus eller lecakugler (så bliver potten lettere). Gød gerne med flydende gødning sommeren over. Husk at overvintre et tørt og lyst sted, uden mere en et par graders frost, f.eks. i garage, udhus, kældervindue eller udestue. Vand sparsomt om vinteren.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilken jord foretrækker agaver?