Er alle Hosta spiselige?

Har lige læst en artikel om, at Hosta er spiselig, og undrer mig over ikke at have stødt på det i alle de artikler jeg har læst før.

Er det alle Hosta, og har I nogen erfaring med forskellige måder at forberede den på?

Med venlig hilsen
Pia B Olsen, februar 2016

Svar

Hosta_Spiselig_spisdinhave

Vi bruger dem friske som salat ingrediens og bladene som grøn wrap Foto: Aiah Noack

Aiah Noack fra Naturplanteskolen har svaret på om vi kan spise alle vores hostaer;

Der er jo et væld af Hosta (ca 45 arter og ca 5000 sorter) og nogle få er kendt fra en lang tradition som vild grøn mad (sansai) i Japan og Fjernøsten, bl.a. Hosta sieboldiana og Hosta sieboldii . Men også arten Hosta plantaginea var. grandiflora (nogle gange kaldt Hosta grandiflora ) er en anerkendt spiselig Hosta i Japan.

På Naturplanteskolen, som udelukkende har flerårige spiselige planter i sortimentet, fører vi disse arter, og vores erfaring er, at de smager fint fra de starter i maj indtil ca midt i juli. Derefter bliver de træede i det. Smagen er cremet og fyldig, en mættende og behagelig oplevelse. Vi bruger dem friske som salat ingrediens og bladene som grøn wrap. Tilberedte bruger vi Hosta dampede som aspargesskud og senere snitter vi stilkene til ristning i fx en stir fry eller tempura ret. Midt på sommeren bruger vi de lyseblå eller hvide blomster til salatskålen og pynt på alverdens retter.

Hosta_Spiselig_spisdinhave

Smagen er cremet og fyldig, en mættende og behagelig oplevelse. Foto: Aiah Noack

Om de øvrige arter og alle de mange sorter der jo er udvalgt som prydplanter og ikke spise-planter er spiselige kan vi ikke sige. Men man kan jo smage på dem man har i haven og smager de godt og går man ikke over til kun at have Hosta på menuen er det nok uskadeligt. Men alt er så nyt i den spiselige staudehave at vi ikke kan give garantier for noget som helst.

Selv er jeg på vej til Japan for at lære mere om deres »sansai« altså vildthøstede spinat og salat arter, og vender hjem midt i april sikkert fuld af ny viden og mange ting der skal prøves og tages i dyrkning herhjemme til gavn for fremtidens spiselige haver og flerårige køkkenhaver.

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er alle Hosta spiselige?