Hvordan flytter man liljekonvaller?

Kan jeg flytte liljekonvaller nu (starten af maj)? Hvordan bærer jeg mig ad? De står et sted, hvor vi nu skal lave terrasse. Vil de blomstre i år, og hvor i haven – syd – øst – vest – eller nord – skal de stå?

Med venlig hilsen
Britt Skafsgaard, maj 2003

Svar

Det er ganske let at flytte liljekonval. Grav dem op, del dem og plant dem igen. Det kan de sagtens tåle. Man deler dem ganske simpelt ved at pille dem fra hinanden. Hvis der ikke er knopper i dem nu, vil de ikke blomstre i år, men næste år vil de sikkert blomstre mere end de plejer. De trives bedst i halvskygge eller et sted med vandrende skygge.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan flytter man liljekonvaller?