Hvordan overvintres hortensia i krukke?

Jeg har en ret stor hortensia i en krukke, som jeg plantede i foråret, hvor den så ret miserabel ud. I løbet af sommeren er den voksen til det 4-dobbelte i ny jord i krukke.

Den har stået under halvtag ved carport/hoveddør med stort set ingen sol. Den står her stadig, men er i færd med at smide bladene. Der har på intet tidspunkt været blomster på den.

Hvordan skal jeg overvintre den?

Med venlig hilsen
Bente, oktober 2019

Svar

Kære Bente,

For alle planter i krukker, som man gerne vil have til at overleve vinteren, er den vigtigste regel, at man skal undgå, at jorden inde i krukken fryser i bund.

Du kan for eksempel flytte krukken med hortensiaen ind i et frostfrit drivhus, vikle beskyttende vintermåtter omkring eller grave krukken ned i jorden, så overkanten er dækket med jord.

Den fjerde og nok bedste mulighed er at tage planten ud af krukken, plante den, så den står i jorden over vinteren og grave den op og sætte den i krukken igen til foråret.

Det er en god idé at plante den et sted, hvor der er læ og skygge om vinteren. Det får de kommende blomsterknopper til at holde sig længst muligt i ro om foråret, så der er mindre risiko for frostskader på dem.

Hvis du vælger en af metoderne, hvor hortensiaen bliver stående i krukken hen over vinteren, bør du til foråret tage den op og beskære eventuelle rødder, som er begyndt at køre rundt langs kanten i krukken, inden du planter den i krukken igen i frisk jord.

En stor krukke, jævnlig vanding i den varme sæson, gødning hvor der ikke er så meget kvælstof men til gengæld fosfor, og en årlig omplantning giver den flotteste hortensia, når de dyrkes i krukker.

Hortensia er en skovplante, så den trives i halvskygge. Men slet ingen sol er på den anden side ikke optimalt. Den skal helst stå et sted, hvor der både er skygge og sol i løbet af dagen.

Når den begynder at blomstre er det vigtigt at være forsigtig, når du klipper sidste års visne blomster af om foråret. Det nye års blomsteranlæg sidder tæt under de visne blomster og skal nødig fjernes ved klipningen.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan overvintres hortensia i krukke?