Hvad skyldes de døde grene på vores rhododendron?

Vi mener at have »grendød« i vores rododendron. Hvad gør vi ved det og hvad skyldes det?

Med venlig hilsen
Ingrid M. Klestrup, maj 2003

Svar

De visne grene kan skyldes en almindelig vinterskade som følge af udtørring i den tørre vinter vi netop har overstået. Når jorden er frossen eller jorden er udtørret, formår planten ikke at forsyne de stedsegrønne blade, der udsættes for sol og vind samtidig med, at de er aktive. Der er ikke andet at gøre end at skære tilbage og fjerne de visne partier. Er planterne ikke til at redde, er der ikke andet at gøre end at skifte dem og jorden helt. Der står i år mange rhododendron rundt om i haverne med skader efter den nedbørsfattige vinter.

I princippet kan der også være tale om infektion, men jeg hælder nu mest til et bud på ovenstående.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad skyldes de døde grene på vores rhododendron?