Kan vedbend som bunddække skade mine roser?

Kan det skade mine roser, at der breder sig vedbend i bunden af bedet?

Med venlig hilsen
Ulla Jørgensen, april 2002

Svar

Vedbenden kommer jo til at fungere som bunddække for roserne. Dette betyder, at du får mindre problemer med spirende ukrudt, og at der bliver mindre fordampning fra jorden. Til gengæld forbruger bunddækket næring, så roserne skal have lidt mere at leve af.

Med hensyn til hvilken effekt bunddække har på rosernes mange potentielle sygdomme, foreligger der mig bekendt ikke noget entydigt. Hvis du har mod på det, kan du jo selv prøve et lille forsøg med at fjerne bunddækket på noget af arealet og se, hvad der sker. Meld gerne tilbage. Under alle omstændigheder skal vedbenden holdes i ave, så den ikke klatrer op i roserne og kvæler dem.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan vedbend som bunddække skade mine roser?