Hvordan får vi klart vand og åkander i branddammen?

Vi flyttede for et år siden til landejendom i mindre landsby. På grunden er kommunens branddam, som selv efter fældning af døde elmetræer er en meget kedelig indgang til boligen. Hvordan får vi klart vand – karper? Jeg mindes den hvide bro ved Orebygaard med åkander – kan der gro åkander i en branddam?

Med venlig hilsen
Liselotte Kannik-Marquardsen, april 2002

Svar

Det med det klare vand kan gøres let eller omstændeligt, alt efter hvad I orker. Den lette måde består i at lægge en eller flere halmballer i kartoffelsække, som man tøjrer ude i vandet. Når halmen begynder at ændre farve, tager man den op og komposterer den. Hvis vandet ikke er klart endnu, fylder man ny halm i sækken og lægger den ud i vandet igen. Og sådan fortsætter man.

Den besværlige metode består i at få suget alt bundslammet op fra dammen. Det kan man vente med at gøre i nogle år, men før eller siden bliver det nødvendigt. Slammet fungerer nemlig som en bufferzone for al den gødningskraft, som er i dammen, og det er gødningen, der er skyld i, at vandet bliver uklart.

Karper er ikke nogen god idé, for de æder af de dafnier, som skal holde algebestanden nede. Aborrer og gedder er bedre, for de holder skidtfiskene nede.

Du skriver »åkander«, men jeg gætter på, at du mener nøkkeroser. (Åkander er gule og krukkeformede, mens nøkkeroser er hvide og magnolieagtige.) Men uanset, hvad du mener, så kan de trives i ethvert vandhul, hvis ellers vanddybden er større end 50 cm.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan får vi klart vand og åkander i branddammen?