Hvordan begrænser jeg bedst italiensk ingefær?

Hvordan begrænser jeg bedst min italienske ingefær, som snart er overalt i mine bede? Jeg har prøvet at grave knoldene op, men jeg synes, at det resulterede i endnu flere planter over det hele.

Med venlig hilsen
Maria Metelmann, maj 2002

Svar

Det var dog et herligt problem, du har her. Der er utrolig mange mennesker, som gerne vil have italiensk ingefær. Start med at gøre venner og familie glade.

Du kan udrydde dem ved opgravning, men du skal længere ned end et almindeligt spadestik. Løgene kan på gamle blokke sidde i etager, så når du har fået nogle løg med op, og alle plantestænglerne er rykket over, så kan man tro, at nu er de væk, men der kan sidde flere løg længere nede.

De selvsår sig flittigt, så hvis du ikke vil have flere, så start med at fjerne frugtstandene, selv om det næsten er synd, de er så smukke orangerøde, men giftige. Dernæst skal du ud nu og hakke alle de små nye planter om, som er kommet op i løbet af efterår og vinter.

Det skulle gerne kunne reducere din bestand, så du igen kan glæde dig over de smukke hvidmarmorerede blade vinteren igennem.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan begrænser jeg bedst italiensk ingefær?