Hvordan redder jeg mine nyflyttede roser?

Vi har været så heldige at få nogle meget store og gamle roser fra en have i Birkerød, der skal renoveres. Roserne blev gravet op her den 26. maj og igen gravet ned i vores have 2 timer senere. De blev alle vandet kraftigt, men har det desværre ikke så godt nu. Er der en chance for at redde disse roser, og hvor meget skal der evt. beskæres for, at det skal lykkes at få dem flotte igen.

Med venlig hilsen
Karen Philipsen, maj 2002

Svar

Det er meget risikabelt at grave planter op, som har fuldt løvdække. Af og til lykkes det, men oftest slår det fejl. Det bedste er altid at flytte planter i den bladløse tid, og almindeligvis er det bedste tidspunkt lige efter løvfald. Men nu er skaden jo altså sket, og – som spørgeren siger – er der en chance for at redde roserne?

For det første skal de naturligvis holdes vandet, men heller ikke mere. Man kan ikke tilføre bladene mere vand ved at drukne de få rødder, som fungerer. Så hold jorden let fugtig og overbrus i stedet hele kronen og gerne et par gange dagligt. Det tager en plante ca. 3 uger at genetablere et brugbart rodnet, og så skal forholdene være ideelle: ca. 20° i jorden, masser af luft omkring rødderne, og dog også let tilgængeligt vand.

Derfor undgås det næppe, at skud og grene visner og dør, men vær varsom med beskærersaksen: nøjes med at fjerne de grene, som er tydeligt færdige, og husk på, at det er bladene, som skal levere kraften til rosenbuskens gendannelse. Til næste forår, dvs. omkring 1. maj, kan I så forme på buskene på den sædvanlige måde, som man bruger for roser, og derefter skulle sagen være i orden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan redder jeg mine nyflyttede roser?