Hvordan redder jeg min hortensia?

Hjælp mig, jeg er lige ved at græde. Jeg har for 14 dage købt mig en stor flot hvid hortensia. Den var dyr, men jeg har altid ønsket mig en. Men, den kan ikke lide kulden, så nu er alle blade nærmest gulvisne. Kan jeg redde den? Kommer den sig, når vi forhåbentlig får lidt mere varme?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Hanne Altenburg, maj 2004

Svar

Her kunne der på beskrivelsen af din hortensia være tale om en hortensia, Hydrangea, der siden december/januar har stået i væksthus til drivning. Når man køber en sådan fremdrevet salgsplante, har man altså købt en plante, som egentlig er noget sart.

Gartnerne driver disse hortensiaer frem i løbet af vinteren og foråret og sælger dem som pragteksemplarer på denne tid. Her har planten stået i væksthus til drivning med en starttemperatur på 8–10° C. senere hæves temperaturen til 15–20° C.

Denne sarte sag bryder sig naturligvis ikke om et koldt forår, og gartneren har formentlig regnet med, at et sådan pragteksemplar skal stå lunt og godt i havestuen eller i vindueskarmen.

Jeg vil forslå, at du forsøger med lidt førstehjælp. I første omgang bør du skabe skygge omkring planten. Dette kan du gøre ved, at placere nogle grene rundt omkrig planten. Her beskyttes den også mod yderligere blæst og fordampningen nedsættes. Hortensiaen skal vandes (ikke overvandes) og den bør ikke tørre helt ud. Herved begynder planten igen at lave nye rødder. Først når din plante begynder at se sundere ud, vil jeg klippe den lidt ned.

Denne behandling kan formodentlig hjælpe din hortensia igang igen, vel og mærke hvis man også har lidt held med sig.

Med venlig hilsen
Anne Bay Knudsen
Havearkitekt, Havearkitekt Anne Bay

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan redder jeg min hortensia?