Er det normalt med tyve hoveder på en solsikke?

Solsikke

Hans Nielsens flotte solsikke. Foto: Hans Nielsen

Jeg har en solsikke herhjemme med mere end 20 hoveder. Er det normalt? Jeg har ikke selv sået den. Jeg ved ikke, om det er en fugl, der har tabt frøet. Jeg har sået 5 andre, men de har kun et hoved.

Med venlig hilsen
Hans Nielsen, september 2004

Svar

Det er jo en fantastisk flot plante – ikke mindst når man tænker på, at den på en sæson er blevet så stor fra et lille frø. Jeg tror ikke det er unormalt, men det er helt sikkert et pragteksemplar. Der findes sorter af solsikker, som er forgrenede og med mange blomster. Faktisk er der jo efterhånden et utal af sorter af solsikker – fra små minisolsikker til sådan en som din, og både i røde og gule nuancer. Din solsikke kunne være sorten ‘Solsikke King Hybrid’ fra Dæhnfeldt, da den er stærkt forgrenet og med mange gule blomster på den op til 4 m høje plante.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er det normalt med tyve hoveder på en solsikke?