Hvordan får jeg min hortensia til at blomstre?

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om en hortensia skal have nippet visne blomster af på en bestemt måde og hvordan jeg får den til at blomstre til næste år. Det er en havehortensia.

Med venlig hilsen
Eva Fredborg, august 2002

Svar

Havehortensia, Hydrangea paniculata, er en god gammel havebusk som stammer fra Kina. De kan blive store og flotte og blomsterrige. Blomsterne er samlet i store kegleforme toppe og viser sig i juli og er flotte helt til september. Den blomstrer på skud fra indeværende år, derfor kan den godt tåle en beskæring i det tidlige forår, og vil så danne nye blomsterknopper. Det er ikke nødvendigt at nippe visne blomster af, havehortensia er faktisk flot i afblomstringen. Vil du sikre dig store blomster kan du udtynde engang i mellem f.eks. hvert 3.–4. år

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan får jeg min hortensia til at blomstre?