Hvordan forynger jeg en rhododendron?

Vi har overtaget et sommerhus, hvor der bl.a. står en gammel rhododendron. Den har meget lange grene (3 meter) med meget få blade. Hvordan beskæres denne og hvornår?

Med venlig hilsen
Pia Klement, august 2002

Svar

Når hensigten er at få busken til at bryde fra sovende øjne tæt ved jorden (foryngelse), så er det bedste tidspunkt i januar. Men vær meget opmærksom på, at busken sætter lange og sarte skud i april–maj. I al den tid, der går, indtil bladene er blevet læderagtige, må busken holdes under opsyn og støttes med vanding (allerhelst regnvand!). Helt konkret bør grenene – men ikke dem alle på én gang – fjernes 5–10 cm over jorden. De følgende år gentager man behandlingen, indtil alle gamle grene er fjernet og busken er i god vækst fra nye skud. Og bliv så ikke overrasket over, at der ikke kommer blomster under denne voldsomme omstillingsperiode!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan forynger jeg en rhododendron?