Kan jasmin-natskygge stå ude hele året?

Jeg købte i foråret en plante der hedder Solanum jasminoides. Er det en staude der kan stå ude hele året, eller skal den plantes i potte og ind om vinteren?

Med venlig hilsen
Ingrid Lundsteen, august 2002

Svar

Plantens danske navn er jasmin-natskygge. Det er en kraftig klatreplante, der under sydligere himmelstrøg kan blive op til 6 meter høj. Den skal dyrkes i potte, idét planten ikke tåler temperaturer under 5 grader C. Den overvintrer bedst et køligt og lyst sted i udestue eller lignende uopvarmet sted. Jasmin-natskygge kan sagtens dyrkes på terasse sommeren igennen, og selv om den trives bedst ved 18–20 grader C, tåler den fint en solrig og lun plads. Beskæring og ompotning skal ske tidligt forår. Det kan være en god idé at give planten en kraftig metaltråd at slynge sig om. Alle dele af jasmin-natskygge er giftig, præcis som de øvrige medlemmer af natskyggefamilien.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan jasmin-natskygge stå ude hele året?